Close Menu
Pinnen? Ja, graag!

Pinnen? Ja, graag!

Pinnen ja graag

Pinnen ja graag

Praktische informatie

Retourpinnen. Niet goed, geld terug

Veel ondernemers bieden hun klanten een 'niet goed, geld terug'-service. Maar cash retour geven als de klant zijn aankoop gepind heeft, is niet ideaal. De oplossing is retourpinnen en is sinds april 2014 ook echt beschikbaar. Dat wil zeggen: als u een pinovereenkomst met de Rabobank of ABN AMRO heeft. ING introduceert retourpinnen later dit jaar voor MKB-ondernemers. Een aantal grote ING-klanten maakt al wel gebruik van retourpinnen.

Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie: niet de consument betaalt elektronisch aan de onderneming, maar de onderneming betaalt aan de klant. Net zoals u een pintransactie de volgende werkdag bijgeschreven krijgt op uw rekening, heeft de consument het retourpinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn bankrekening. U geeft de consument een getekende bon mee als bewijs dat het geld gegarandeerd naar hem of haar onderweg is.

Het grote voordeel is dat u geen grote hoeveelheden contant geld hoeft aan te houden als klanten iets komen retourneren. Dit is veilig en handig en past helemaal in de trend om zo min mogelijk geld in de zaak te hebben. Bovendien zorgt retourpinnen ervoor dat de klant geen contant geld op zak heeft dat hij bj de volgende winkelier weer gaat gebruiken voor de betaling.

Retourpinnen is een dienst voor alle consumenten met een Nederlandse betaalpas, ongeacht waar de consument bankiert.

Waarvoor wel, waarvoor niet?
Geld teruggeven aan de klant kan op verschillende manieren. Retourpinnen heeft een aantal restricties. Dat heeft te maken met frauderisico's, regelgeving en investeringskosten.

Wat zijn de belangrijkste mogelijkheden en beperkingen?
Het moet hier gaan om een betaling (of een deel van een betaling) waarvan de klant kan aantonen (bijvoorbeeld door het tonen van een pinbon of kassabon), dat deze betaling via een pintransactie heeft plaatsgevonden. Retourpinnen vereist dus niet dat de klant exact dezelfde kaart bij zich heeft als waarmee eerder is afgerekend. Het mag een andere kaart zijn, zolang de klant maar kan aantonen dat de betaling via een pintransactie heeft plaatsgevonden.
Het kan gaan om teruggave van het hele betaalde bedrag of een deel van het betaalde bedrag.
De klant moet een bewijs van de pintransactie (pinbon of kassabon) bij zich hebben.

Een retourpintransactie kan ook gebruikt worden om een door de klant betaalde borg terug te betalen. Of als een klant spullen komt terugbrengen die een ander heeft betaald, mits deze klant een bewijs van de pintransactie kan overleggen.

Er kunnen via retourpinnen geen winnende loten worden uitbetaald.Heeft de klant het product contant afgerekend, dan kan er geen retourpintransactie op volgen. Verder kunt u geen statiegeld retourpinnen als er geen aankoopbon wordt overhandigd.

Betaalvereniging Nederland coördineert de ontwikkeling van retourpinnen in Nederland. Aan de hand van ervaringen met het product en wensen van gebruikers zal mogelijke uitbreiding van de functionaliteit worden overwogen.

Aandachtspunten
U wilt natuurlijk niet dat een van uw medewerkers zomaar geld van uw bankrekening afhaalt. Of dat u geld overmaakt op basis van een 'gevonden' bon. Voor contante teruggave heeft u tegen dit soort misbruik procedures; voor retourpintransacties moet u die ook hebben. Wie mag binnen uw bedrijf een retourpintransactie uitvoeren? Tot welk bedrag? Hoeveel retourpintransacties op een dag maximaal? Een goede controle op kassabon en pas is vereist: is sprake van dezelfde rekeninghouder?

Zo werkt retourpinnen

Bekijk onderstaande animatie om te zien hoe retourpinnen werkt.

Icoon gereedschap

Retourpinnen regelt u zelf via uw betaalautomaat of kassa. Hoe u deze transactie precies start, staat uitgelegd in de handleiding van uw betaalautomaat of kassa.

Icoon internetbankieren

Voer het wachtwoord in op uw betaalautomaat of kassa en kies het gewenste bedrag dat u wilt terugstorten.

Icoon kaartinsteken

Uw klant steekt zijn bankpas in de betaalautomaat. Dit kan een bankpas van iedere bank zijn.

Icoon pincode

Uw klant ziet het bedrag van de retourpintransactie in het scherm staan en kan bevestigen door op OK te drukken. Vervolgens verschijnt er een bevestiging in beeld.

Icoon transactiebon

U draait de transactiebon uit. Deze ondertekent u en geeft u aan uw klant mee. Hiermee kan uw klant zijn retourpintransactie bewijzen.

 

Icoon transactie

De bedragen van retourpinnen worden verrekend met de bedragen van de pintransacties. Uw klant heeft de volgende werkdag het bedrag op de rekening staan.

 


 

085-3034821