Close Menu
Pinnen? Ja, graag!

Pinnen? Ja, graag!

Pinnen ja graag

Pinnen ja graag

Trends
22 juni 2017

Cloud kassa versus lokaal draaiende kassa

Starters en kleine bedrijven hebben behoefte aan een praktisch, betaalbaar afrekensysteem dat uitsluitend die functionaliteiten bevat die zij echt nodig hebben. Tegenwoordig betekent dit in de meeste gevallen wel dat deze afrekensystemen meer moeten doen dan alleen verkoopverwerking en het accepteren van betalingen. De toekomst van de afrekensystemen ligt in de cloud, en daar kiezen ook steeds meer starters en kleine bedrijven voor, maar dat neemt niet weg dat veel bedrijven nog steeds prima bediend kunnen worden met een lokaal (on-premise) afrekensysteem. Hieronder worden een aantal aandachtspunten genoemd die ondernemers kunnen helpen bij het maken van hun keuze. 

Een belangrijke reden voor veel ondernemers om te kiezen voor een cloud-systeem is de prijs. Bij cloud-systemen hoeven ondernemers geen grote investering te doen en kunnen ze direct aan de slag zonder ingewikkelde installatie. Het is echter zaak om alle kosten goed door te rekenen over een langere termijn. Alleen op die manier maakt u een juiste vergelijking.  De eenmalige aanschaf van een softwarelicentie (+ jaarlijkse servicekosten voor updates e.d.) valt over een periode van vijf jaar (zo lang gaat een goed systeem wel mee) soms lager uit dan 60 x de abonnementskosten die u moet betalen voor een cloud-kassa (voor het gemak is de hardware bij beiden niet meegerekend).

Daarnaast geldt ook voor een cloud-kassa dat een ondernemer diverse stappen moet nemen voor een succesvolle implementatie van dit systeem. Zie hiervoor het artikel op Checkout.nl over checklist implementatie computerkassa’s. Eigenaren van kleine bedrijven nemen voor deze implementatie vaak de tijd niet en zijn hiervoor sterk afhankelijk van lokale specialisten, die hen hierbij kunnen helpen. Deze lokale specialisten hebben verstand van de sector (retail, horeca, etc.) en zijn in staat om het systeem snel aan te passen aan de specifieke behoeften en wensen van een bedrijf. Als een ondernemer kiest voor een cloud-abonnement van een internationale aanbieder zonder dealers in Nederland die bovengenoemde support kunnen bieden, kan dit een verkeerde keuze blijken te zijn. De opbrengst  van een afrekensysteem dat bij de start niet goed is ingericht, valt namelijk doorgaans veel lager uit dan wanneer dit goed gebeurt.

Ten slotte bieden veel cloud-kassa’s - die zich specifiek op starters en kleine bedrijven richten - nog niet de combinatie van veelzijdigheid en robuuste eigenschappen die veel gevestigde, on-premise afrekensystemen wel bieden. Enkele voorbeelden hiervan:

  • Flexibele integratie met betaalsystemen (betaalautomaten), loyaliteitssystemen, cadeaukaarten e.d.;
  • Flexibele integratie met administratieve systemen (zeker als het gaat om internationale partijen laat de koppeling met Nederlandse partijen vaak nog te wensen over);
  • Geavanceerde import/export functies. Voor veel bedrijven is het belangrijk om hun producten snel en op de juiste wijze te importeren in hun nieuwe afrekensysteem en als zij besluiten te switchen, dan moeten zij hun data ook op de gewenste wijze eruit kunnen halen. Bij voorkeur beschikt hun systeem over de optie om sjablonen voor het mappen van data te  bewaren, zodat bedrijven in staat zijn om nieuwe productlijsten van leveranciers (of productlijsten van nieuwe leveranciers) zonder veel moeite te importeren.

Conclusie: starters en kleine bedrijven moeten - naast het aanbod van cloud kassa's - ook het aanbod van gevestigde leveranciers van degelijke on-premise afrekensystemen niet uit het oog verliezen, aangezien ook deze in staat zijn een betrouwbaar en betaalbaar systeem te bieden dat voldoet aan hun wensen en behoeften tegen een betaalbare prijs.

085-3034821