Boekhouden in Excel of met boekhoudsoftware?

Veel startende ondernemers gebruiken Excel of boekhoudsoftware om de financiële administratie bij te houden. Welke manier en tools het beste bij je passen is per ondernemer verschillend.

Wat is geschikt voor jouw situatie?

Een overzichtelijke financiële administratie biedt jou als ondernemer rust. Door middel van boekhouden heb je altijd een goed beeld van de financiële “gezondheid” van je bedrijf. De vraag is welke tool het beste bij jou aansluit. Via dit artikel kom je er achter wat het meest geschikt is in jouw situatie. We hebben verschillende voor- en nadelen van Excel of een boekhoudprogramma naast elkaar gezet.

Vind hier de beste boekhoudsoftware die bij je past.

Wanneer gebruik je Excel?

Een boekhouding met behulp van Excel is met name geschikt voor ondernemers die net gestart zijn met hun bedrijf. De boekhouding is vaak nog klein en beperkt. Het aantal klanten en uitgaande facturen is nog niet enorm veel. Tevens is het niet vereist om op elk moment van de dag inzage te hebben in de financiële status van het bedrijf. Echter, het is wel verstandig om zeer regelmatig de boekhouding up-to-date te maken. Een goede administratie vormt namelijk de basis voor uw btw-aangifte. Als je Excel gebruikt als tool dan moet je bewust zijn van het feit dat de administratie handmatig is. Dit kost meer tijd, kan resulteren in onbedoelde fouten en vereist kennis van de boekhouding.

Voordelen van boekhouding in Excel

  • Het is gratis. Excel is onderdeel van een Office 365 licentie
  • Je kunt op elke computer aan de slag met Excel
  • Er zijn online templates beschikbaar
  • Je kunt het volledig inrichten naar eigen wens

Nadelen van boekhouding in Excel

  • Voor een goede boekhouding heb je kennis nodig
  • Het is vereist om goede Excel kennis te hebben
  • Er is geen supportdesk beschikbaar
  • Het kan snel onoverzichtelijk worden als de administratie complexer wordt
  • De kans op fouten is vrij groot
  • Het is tijdrovend, omdat de boekhouding handmatig bijgehouden wordt

Wanneer gebruik je boekhoudsoftware?

Als ondernemer wil je je bedrijf zo efficiënt mogelijk inrichten. Niet alleen de operationele processen, maar ook je financiële administratie. Door gebruik te maken van een boekhoudpakket kun je de administratie automatiseren. Het boeken van facturen, het doen van btw-aangifte, etc. wordt gedaan door de software.

Een ander groot voordeel is het feit dat geen voorkennis is vereist om te werken met een boekhoudpakket. Het pakket richt voor jou de administratie in. Het enige dat jij hoeft te doen is het invullen van de bedragen.

Voor het kiezen van de juiste boekhoudsoftware hebben we een stappenplan opgesteld. In slechts drie stappen kom je tot een persoonlijke top 3. Vergelijk en probeer de boekhoudprogramma's gratis uit voor je een keuze maakt.

De voordelen van boekhoudsoftware

  • Je bespaart tijd, omdat de software taken automatiseert
  • Je hoeft niet zelf meer facturen op te stellen
  • Het doen van btw-aangifte bij de belastingdienst gaat automatisch
  • Je hebt altijd en overal inzicht in de financiële gezondheid van jouw bedrijf
  • Een mobiele app zorgt ervoor dat je ook onderweg kunt boekhouden

De nadelen van boekhoudsoftware

  • Je moet beschikking hebben over internet
  • Het is niet gratis, je betaalt veelal een maandelijkse vergoeding

De beste programma's voor starters en zzp'ers

Het gebruiken van een boekhoudpakket kent meer voordelen dan nadelen. Om je op weg te helpen, hebben we een aantal boekhoudprogamma’s op een rij gezet die zeer geschikt zijn voor starters of zzp'ers. Deze pakketten hebben alle functies die je nodig hebt en blijven betaalbaar.

1. E-boekhouden.nl - als beste getest - eerste 15 maanden gratis

Eenvoudig online boekhouden, factureren en uren registreren doe je met e-Boekhouden.nl. De eerste 15 maanden van je onderneming is e-Boekhouden.nl volledig gratis! Inclusief: ondersteuning per telefoon of e-mail, handige koppelingen en veel meer. Het best beoordeeld! Maak nu een gratis account aan en ervaar het gemak van e-Boekhouden.nl.

2. Myfinance - het eenvoudigste voor ZZP’ers

Myfinance is het boekhoudpakket voor zzp’ers. Voor een laag en vast bedrag van €9 per maand kun je alle modules zonder enige beperking gebruiken inclusief volledige rapportage, gratis toegang voor je boekhouder en een andere gebruiker en een onbeperkt aantal banktransacties. Maak je nu al gebruik van een boekhoudprogramma dan kun je eenvoudig overstappen met behulp van de overstapservice. Maak nu een gratis account aan en ervaar het gemak van Myfinance.

3. Visma eAccounting - meest gebruiksvriendelijk - eerste 12 maanden gratis

Visma eAccounting is het meest complete online boekhoudpakket. Boekhouden én factureren is altijd onbeperkt. Voor maar €15 per maand heb je je boekhouding en facturatie geregeld, inclusief mobiele app, gebruiksvriendelijke software en uitstekende klantenservice. Maak vrijblijvend een gratis account aan en probeer het zelf!

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.