Betaalautomaat Checklist

Er is een heel groot aanbod aan betaalautomaten en veel dingen waar u op moet letten. Wij hebben voor u de belangrijkste zaken op een rijtje gezet.

 

 

  1. Wilt u een vaste of mobiele betaalautomaat?
    Heeft u een horecazaak met een terras of gaat u bij uw klanten langs? Dan is een mobiele betaalautomaat een ideale oplossing, hiermee bent u heel erg flexibel en kunt u uw klanten overal laten betalen. Als u een winkel heeft met een vast afrekenpunt (balie of kassa), dan is een vaste betaalautomaat geschikt.

    Het is dus raadzaam om te kijken wat voor type bedrijf u heeft en op welke manier u uw klanten wilt laten betalen.

  2. Beschikt u over een internetverbinding?
    Afhankelijk van het type apparaat zijn er verschillende mogelijkheden om uw betaalautomaat aan te sluiten op het internet. U kunt gebruikmaken van een vaste internetverbinding, WiFi netwerk of een mobiel netwerk (2G, 3G of 4G).
    Als een vaste betaalautomaat voor u het meest geschikt is, dan kunt u overweg met uw eigen internetverbinding. Als u geen vaste internetverbinding heeft, dan kunt u besluiten om voor een mobiele betaalautomaat te kiezen.

  3. Wat is het aantal pintransacties per maand?
    Behalve de eenmalige kosten voor de aanschaf van uw betaalautomaat moet er ook rekening gehouden worden met de transactiekosten. Deze kosten zijn variabel en dus afhankelijk van het aantal pintransacties.

    De meeste leveranciers werken met bundels. Hoe hoger het aantal pintransacties per maand, des te lager het bedrag per transactie. U moet rekening houden met een bedrag van €0,05 tot €0,25 afhankelijk van de bundel.

    Daarnaast zijn er ook aanbieders die werken met een percentage over het transactiebedrag. Wees u ervan bewust dat dit in veel gevallen duurder is dan een vaste prijs per transactie.

  4. Welke service heeft u nodig voor uw betaalautomaat?
    Als u een betaalautomaat heeft dan wilt u dat deze het blijft doen. Mocht er onverhoopt toch een storing optreden of uw apparaat kapot gaan dan wenst u een snelle en adequate oplossing. U kunt hiervoor bij uw leverancier vaak een servicecontract afsluiten.

    Bij het afsluiten van een servicecontract moet u letten op de dienstverlening. Heeft u een horecazaak, dan is bereikbaarheid in de avonduren en in het weekend belangrijk. Verder kan het ook heel handig zijn als een omruilservice inbegrepen is. Op deze manier bent u ervan verzekert dat uw klant kan pinnen.

  5. Wat is uw (investerings-) budget?
    Kijk altijd met een realistische bril naar uw investeringscapaciteit. Heeft u beperkte middelen of wilt u investeren in andere zaken, dan adviseren wij om te starten met een mPOS betaalautomaat (mobiele betaalautomaat). U kunt er ook altijd voor kiezen om uw gewenste betaalautomaat te huren. Het voordeel van een mPOS is dat u meestal niet aan een contract vast zit. Zodra u beschikt over voldoende budget kunt u ieder moment besluiten om een betaalautomaat te kopen.

    De stelregel die wij hanteren is, kopen is altijd goedkoper dan huren. Huren heeft als belangrijkste voordeel dat uw investering beperkter is.

  6. Hoe zit het met de transactieverwerking?
    Naast dat het belangrijk is om te letten op de uitbetalingstermijn van uw omzet is het ook van belang om te weten of de omzet op uw eigen rekening wordt uitbetaald of dat dit gebeurd op een account van uw leverancier.

  7. Betaalautomaat overnemen?
    Neemt u een betaalautomaat van iemand anders over? Zorg dan dat ook de verkopende partij contact opneemt met zijn bank om de mutatie door te geven.

Overzicht betaalautomaat leveranciers

Hieronder vindt u een overzicht van betaalautomaatleveranciers. Met de tips hierboven kunt u zelf bepalen welke betaalautomaat voor u geschikt is.  Denk aan een vaste betaalautomaat, mobiele automaten (met of zonder wifi), betaalautomaten die in heel Europa te gebruiken zijn en automaten die geschikt zijn om retourbetalingen te doen.

Confidental Infomation